پرورش مرغ گوشتی نژاد کاب | تفاوت نژاد کاب با نژاد راس و آرین

تاریخچه و خصوصیات قدیمی ترین جوجه گوشتی کاب

چکیده

مرغ گوشتی نژاد کاب، تولید شده در قدیمی‌ترین شرکت پرورش طیور در جهان است. رابرت سی کاب (Robert C. Cobb) پس از فارغ التحصیلی از کالج بیزینس هاروارد، در سال 1916 این شرکت را تاسیس کرد. شرکت کاب در کاتالوگ مرغ گوشتی کاب 500 خود اینگونه می‌نویسد: “پرورش دهندگان جوجه‌های گوشتی امروزی نه تنها خواهان جوجه‌های گوشتی با رشد موثر هستند، بلکه خواستار جوجه‌های گوشتی با قابلیت زیست خوب و ویژگی‌های رفاه خوبی از حیوانات داشته باشند. کاب متعهد است که ژنتیک جوجه‌های گوشتی کاب پیشرفت‌های باورنکردنی در زمینه اقتصادی مربوط به خوراک کرده‌اند. کارایی رشد و کیفیت عضلانی، بهبود ژنتیک جوجه گوشتی که عملکرد قلبی-عروقی جوجه‌ را بهبود، قدرت اسکلتی بهتر و اندازه بدن جوجه‌ها را یکنواخت‌تر کرده است.

پروش مرغ گوشتی کاب

فهرست مطالب

تاریخچه شرکت کاپ – 100 سال پرورش مرغ گوشتی

شرکت کاب ونترس (Cobb-Vantress) در سال 2016 تولد 100 سالگی خود را جشن گرفت. این شرکت با بیش از یک سده فعالیت نقش بسیار مهمی در پرورش جوجه گوشتی ایفا کرده است. داستان کاب که قدیمی‌ترین شرکت پرورش طیور در جهان است، پس از فارغ‌التحصیلی رابرت سی کاب ( Robert C. Cobb) از کالج بیزینس هاروارد شروع شد. رابرت سی‌کاب از دوران جوانی به فکر راه‌اندازی مزرعه مرغ بود. در سال 1916 او مزرعه خانوادگی در لیتلتون (Littleton)، ماساچوست (Massachusetts) در شمال شرقی ایالات متحده آمریکا را تاسیس کرد. با وسواس زیاد، نژاد جوجه مرغداری خود را انتخاب و راک سفید پلیموث را خریداری کرد. تمرکز رابرت کاب بر پرورش مرغ گوشتی بود، همین امر موجب شد، در سال 1925 به بزرگترین مرکز پرورش‌دهنده جوجه‌گوشتی در ایالت نیوانگلند آمریکا تبدیل شود. در سال 1935 به رکورد یک میلیون قطعه تولید مرغ گوشتی برسد. از سال 1959 شرکت کاب به بازارهای اروپا، پس از آن آمریکای جنوبی و آسیا وارد و هم اکنون یکی از گسترده‌ترین سویه‌های مرغ گوشتی است.

انواع جوجه گوشتی کاب

انواع جوجه گوشتی کاب

در سال 1966 نژاد کاب 100 معرفی شد. ت تقاضا برای مرغ تازه و با کیفیت بالا به جای مرغ منجمد افزایش یافت. این جریان در نهایت منجر به راه‌اندازی خطوط پرورش مرغ کاب 500 امروزی شد.در حال حاضر در دنیا از انواع نژاد کاب می‌توان به کاب 500، کاب 700 و خروس کاب اشاره کرد. در این مقاله ما به بررسی کاب 500 و 700 خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است هر دو نژاد نام برده را می‌توان به عنوان مرغ گوشتی و هم به عنوان مرغ مادر استفاده کرد. اما تنها مرغ کاب 500 در ایران موجود است.

پرورش جوجه گوشتی کاب

تاریخچه و خصوصیات مرغ گوشتی کاب 500

کاب 500 (Cobb 500) برای اولین بار، برای بازار مرغ بریتانیا در دهه 1970 پرورش داده شد. در سال 1984 این نژاد به بازار ایالات متحده نیز معرفی شد. دلیل این نام‌گذاری اظهارات رابرت کاب پسر بود، که مدعی این جریان بود که کاب 500، پنج برابر بهتر از کاب 100 است.
امروزه کاب 500 یکی از نژادهای محبوب در دنیاست که در ایران نیز در دسترس است. نژاد کاپ 500 با خریداری نژاد آوین (Avian Farms) در سال 2000، هایبرو (Hybro) در سال 2007، سویه‌های رنگی کابیر (Kabir coloured strains) و اخیرا با جوجه گوشتی هریتیج (Heritage Breeders) در آمریکا گسترش و اصلاح نژاد شده است.

ویژگی‌های نژاد کاب 500 و ضریب عمکرد جوجه گوشتی کاب 500

در اینجا ما ویژگی های کاب 500 که در سایت شرکت کاب ونترس مستند شده است را ارائه می‌دهیم. موثرترین جوجه گوشتی، با کمترین نرخ تبدیل خوراک، بهترین نرخ رشد، توانایی رشد با تغذیه کم تراکم و کم هزینه را دارد. بطور کل می‌توان ویژگی‌های مرغ گوشتی کاب 500 را اینگونه بیان کرد:

کارآمدترین جوجه گوشتی جهان
• کمترین هزینه تولید وزن زنده
• عملکرد برتر در جیره های خوراک کم هزینه
• کارآمدترین خوراک
• سرعت رشد عالی
• بهترین یکنواختی جوجه های گوشتی برای فرآوری
• پرورش دهنده رقابتی

پرورش جوجه گوشتی کاب 700

تاریخچه و خصوصیات مرغ گوشتی کاب 700

کاب 700 (Cobb 700) جدیدترین نژاد جوجه گوشتی شرکت کاب است. این جوجه با هدف رشد سریع گوشت سینه برای بهره‌وری بهتر طراحی شده است. کاب 700 پس از 12 سال تحقیق، آزمایش و ارزیابی تجاری شرکت تولید شد. این جوجه برای رسیدن به وزن‌های سنگین‌تر، تولید گوشت بالاتر، حفظ تبدیل خوراک و هزینه تولید پایین توسعه یافته است.

ویژگی‌های نژاد کاب 700 و ضریب عمکرد جوجه گوشتی کاب 700

جی هیوز، مدیر محصول Cobb 700 می‌گوید: «کاب 700 گواه این است که جوجه‌های گوشتی پرمحصول هنوز هم می‌توانند عملکرد بهتری بین جوجه‌های گوشتی داشته باشند.» پژوهشگران علم ژنتیک، اذعان داشتند که بدون تغییر در عملکرد پرورش، نتیجه بهتری از کاب 700 دست یافتند. این مزیت درست در اواخر دوره رشد دیده می‌شود، زمانی که کاب 700 بیشترین وزن با بهترین بازده خوراک را به‌دست می‌آورد. در زیر جدول عملکرد مرغ گوشتی کاب 700 را براساس کاتالوگ کاب 700 در هفته ششم و هفتم تولید قرار داده‌ایم.

جدول عملکرد مرغ کاب 700

همانطور که مشاهده می کنید، در 42 روزگی وزن جوجه 2.847 کیلوگرم با ضریب عملکرد 1.597 است. این اعداد برای کاب 500 وزن جوجه 2.95 کیلوگرم با ضریب عملکرد 1.61 است. همانطور که مشاهده می کنید، ضریب عملکرد مرغ کاب 700 بهتر از جوجه کاب 500 است. یعنی با مصرف دان کمتر، چنین نتیجه‎ای مشاهده خواهید کرد. دان کمتر یعنی هزینه تولید کمتر. در نهایت لازم به ذکر است که این نژاد در ایران موجود نیست.

بطور خلاصه ویژگی های مرغ کاب 700 را اینگونه می‌توان بیان کرد:


• استاندارد در بازار مرغ گوشتی با عملکرد بالا
• عملکرد فوق العاده گوشت سینه
• کارایی و هزینه بی نظیر
• عملکرد پیشرو جوجه های گوشتی در وزن های بالاتر
• پروفایل فیله ترجیحی
• پرورش دهنده رقابتی

مقایسه مرغ گوشتی کاب با نژادهای آرین و نژاد راس

جوجه کاب حدود 5 الی 2 درصد پروتئین خام کمتر استفاده می کنند. از آنجایی که پروتئین گرون‌ترین بخش جیره مرغ گوشتی است، جیره کاب اقتصادی تر از دیگر نژادها است. سرعت متابولیسم کاب بیشتر از دیگر نژادهاست. به همین دلیل ساعات خاموشی و هوادهی هم برای کاب بیشتر است، و باید روی سیستم تهویه و برنامه نوردهی این نژاد توجه بیشتری کرد.
در شرایط پرورش یکسان و وزن کشتار یکسان، افت کشتارگاهی این سویه 1 تا 2 درصد پایین تر از دیگر سویه‌ها است. جوجه کاب برای وزن های سبک (1800 تا 2200 گرم) ایده‌آل‌تر است. مورد دیگری که در اینجا مطرح می شود، اختلاف وزن بین مرغ و خروس این نژاد نسبت به دیگر نژادها کمتر است. این فاکتور مهم باعث رشد یکنواخت گله می شود.
مرغ کاب 500 نیاز به مراقبت بیشتری دارد. افزایش سریع رشد، باعث بالا رفتن حساسیت در این پرندگان می شود. به همین دلیل یکی از معایب مرغ گوشتی کاب 500، سندرم مرگ ناگهانی است.
کاپ 500 با دان ارزان قیمت نیز شما را به نتیجه مطلوبتان می‌رساند. یعنی نیازی نیست که خوراک از کیفیت بالا برخوردار باشد، در عوض رفاه و مدیریت سلامت آن بسیار مهم است. چرا که جوجه گوشتی کاب 500 مقاومت کمتری نسبت به مرغ گوشتی راس 308 دارد.
با این حال، انتخاب بهترین نژاد مرغ گوشتی برای پرورش به خواسته مرغدار و هدف آن بستگی دارد. بطور کل کاب 500 با غذای کم هزینه به نتیجه مطلوب می‌رسد، اما راس 308 مرغ قوی‌تری است و نتیجه مطلوب‌تری نیز دارد.
برای بررسی و مقایسه دو نژاد راس 308 و کاپ 500 وزن‌گیری و ضریب تبدیل خوراک هردو جوجه‌گوشتی را باید با هم مقایسه کنیم. این اعداد بنا به آخرین کاتالوگ اعلام شده در سایت‌های این مرغ‌های گوشتی نوشته شده است. داده‌های جدول زیر طبق کاتالوگ‌های اورجینالی است که در سایت تولیدکننده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است:

نحوه انتشار بیماری نیوکاسل مرغ

طبق این جدول همانطور که مشاهده می‌کنید، وزن‌گیری مرغ راس308، بهتر از مرغ گوشتی کاپ 500 است. همچنین ضریب تبدیل مرغ راس نیز بهتر از مرغ کاپ است.

تغذیه پروتئینی انسان به نژادهای جوجه‌های گوشتی متکی است. هردو نژاد کاب 500 و راس 308 هیبریدی یا همان اصلاح نژادی هستند. هردوی آنها  ویژگی های گوشتی و سرعت رشد بالایی دارند.

هردو نژاد کاپ 500 و راس 308 در سراسر جهان در مرغداری‌های تجاری استفاده می‌شوند.

مقایسه ویژگی های فیزیکی و افزایش وزن راس 308 و کاب 500

از لحاظ فیزیکی راس 308 ظاهر حجیم تری دارند. کاب 500 شانه های لاغرتر و بزرگتر از راس 308 دارد. هردو این نژادها در 42 روزگی به وزن استاندارد دست پیدا می کنند. بطور کلی می توان به این نتیجه رسید که عملکرد و وزن گیری مرغ راس 308 از مرغ آرین، و کاب 500 بهتر است.

 

خرید محصول: برای خرید بهترین دان مرغ گوشتی نژاد کاب می‌توانید به لینک خوراک مرغ گوشتی مراجعه کنید.

این مقاله به همت هما بهرام پرور و تیم تولید محتوای جهان کاوه افق خزر، تولیدکننده انواع خوراک دام و طیور تهیه شده است. امید است که این مقاله بتواند هر چند کوچک کمک کننده در صنعت پرورش دام و طیور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *